Jdi na obsah Jdi na menu
 


3. příklad anotace - Osobnostně sociální rozvoj učitele

OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍ ROZVOJ,

VZDĚLÁVACÍ A VÝCHOVNÝ STYL UČITELE

8 h., 16 h., 24 h., 40 h., 80 h.

 

Jakým stylem žáky vedeme? Zastavme se a reflektujme svá učitelská nastavení.

V každodenní práci se někdy příliš silně zaměřujeme na dosažení stanovených výstupů, na výkon, řešíme skluz oproti tematickému plánu... Občas kvůli tomu zapomínáme na procesy a vztahy, jež mladého člověka též významně formují – a my přitom máme možnost svým vystupováním ve škole, komunikací, vedením, příklady a modelováním zralých vzorů chování velice silně žáky ovlivňovat.

Vzdělávací program nabízí témata, kterými chceme učitele vrátit ke gruntu kantořiny, vyvolat v nich sebereflexi jejich práce a plánování, co si nechají ve svém učitelském rejstříku jako dobré a fungující, nad čím zapřemýšlí, co upraví a co nového se naučí – aby byli třídě plné individualit užiteční.

Vzdělávací program se zčásti opírá i o projekt Etické výchovy Roche Olivara a Ladislava Lencze a jejich pojetí výchovného stylu.

Všechny moduly probíhají formou minivýkladů, sdílení učitelských praxí, analýz, co z učitelova chování může plynout pro žáka (změna úhlu pohledu) a plánování dalších kroků v realitě učitelů.

 

Obecně:

Kurs má široký tematický záběr a chce podpořit učitele v jejich každodenní práci s dětmi/žáky.

V rámci zaměření na osobnostní a sociální rozvoj pedagogických pracovníků bude důraz kladen především na zvýšení pedagogických, didaktických, expresívních a organizačních schopností a schopnost sebereflexe.

Kurs bude vedený interaktivní formou. Kombinuje teoretické části a praktické, zážitkové části. Každé téma zahrnuje teoretický vstup a následně nácvik technik a nástrojů prohlubujících vybavenost a dovednosti učitele, práci s modelovými situacemi, sdílení účastnických kazuistik i příkladů dobré praxe.

 

Kurs obsahuje následující témata:

 

Osobnostní rozvoj:

  1. Sebepoznání, sebereflexe (znalost slabých a silných stránek)

  2. Prevence syndromu vyhoření

     

    Sociální rozvoj:

  3. Komunikační dovednosti

  4. Řešení problému

  5. Prezentační dovednosti

Rámcová témata 40hodinového programu:

  1. SEBEPOZNÁNÍ, SEBEREFLEXE (znalost slabých a silných stránek):

Role učitele

Základní didaktické principy práce s dětmi/žáky

Balanční kruh – jak jsme spokojeni s úrovní našich dílčích učitelských činností

Kompetenční model učitele    - jak pracovat s kompetenčními modely

Sebereflexe učitele jako základní učitelská dovednost ovlivňující jeho práci navenek

Na čem jako učitelé stojíme – osobní kvality učitele

Výchovný styl učitele

 

  1. KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI

    Efektivní komunikace

    Aktivní naslouchání

    Hodnotící zpětná vazba, popisná zpětná vazba, zpětná vazba „3+1“

    Test komunikačních dovedností

    Chvála – ocenění, popisný jazyk

     

  2. ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

    Konflikt, jeho příčiny, definice a způsoby, jak s nimi zacházet a jak je řešit

    Preferované styly při zvládání obtížných situací  (transakční analýza)

    „Žralok test“ na preferované postoje a styly jednání v konfliktních situacích

    Zlaté pravidlo konfliktu

     

    C, D)  

    Koučovací a mentorské techniky využitelné v práci učitele (GROW model…)

    Styly chování učitele-rodiče-dítěte (pasivní, agresivní, asertivní)

    Partnerská komunikace s rodičem + jak komunikovat s konfliktními rodiči

    Nácvik asertivních technik

    Test asertivity

    Jak naše schopnost empatie ovlivňuje naši komunikaci s okolím – test empatie

     

  3. PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI

    Proč záleží na úvodu a závěru

    Základní pravidla, přesvědčivá prezentace; neverbální podpora projevu

    Co všechno lze očekávat, na co se připravit; nestandardní situace

    Jak upoutat pozornost posluchačů

    Zklidňující techniky

     

  4. PREVENCE SYNDROMU VYHOŘENÍ

    Stresory v práci učitele

    Prevence syndromu vyhoření

    Pozitivní přístup učitele

    Postup práce se stresem (jak zacházet s vlastní energií, aby zbyly síly na celý školní rok)
     

    Lektor průběžně reaguje na potřeby účastníků a zařazuje do programu dílčí témata, která z průběhu semináře vyplývají jako účastnicky preferovaná.

 

Kurs

  • Podpoří pedagogy ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově.
  • Předá a zprostředkuje teoretické poznatky z oblasti osobnostně sociálního rozvoje.
  • Formou modelových lekcí předvede učitelům příklady dobré praxe.
  • Umožní účastníkům vyzkoušet si část činností prakticky zážitkovou formou.
  • Vede účastníky k analýze a reflexi zažitého.
  • Nabídne účastníkům možnost porovnání vlastní školní reality s kursovými idejemi a na tomto základě je vede k sebereflexi jejich práce a plánování změn.
  • Podpoří účastnická sdílení kazuistik a příkladů dobré praxe směřující k rozvoji pedagogů.

 

Účastníci kursu:

  • Hledají souvislosti mezi svojí učitelskou praxí a kursovými činnostmi.

  • Reflektují postupy a modelové situace, pojmenovávají jejich pozitiva i rizika v kontextu své školy.

  • Doplňují metody, nástroje a postupy kursu svými vlastními náměty, adaptacemi, variantami.

  • Plánují případné změny ve své školní práci.

 

 

                                                                                                       

 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>