Jdi na obsah Jdi na menu
 


1. příklad anotace - RWCT a čtenářské gramotnosti-80 hodin

ČTENÍM A PSANÍM KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ

Můžeme se dohodnout na rozsahu 8, 16, 24, 32, 40, 56, 64, nebo 80 vyuč. hodin.

Kurs je určen učitelům, kteří s žáky ve vyučovacích hodinách pracují s odbornými či uměleckými texty. Seznámí s metodami, kterými lze účinně rozvíjet čtenářskou gramotnost žáků, s třífázovým modelem plánování (E-U-R). Budou plánovat využití těchto metod a postupů ve vlastních vyučovacích hodinách a sdílet s ostatními své zkušenosti z hodin.

Účastníci kursu průběžně:

  • Plánují své vlastní vyuč. hodiny a prezentují je ostatním. Získávají od nich zpětnou vazbu.

  • Upozorňují se na zajímavé publikace pedagogické, psychologické, didaktické, oborové…

  • Hledají další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách těmito metodami pracovat

  • Analyzují a reflektují jednotlivé metody a postupy, pojmenovávají jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.

  • Analyzují čtenářské dovednosti obsažené v metodách RWCT

  • Formulují kritéria a indikátory očekávaného žákova výstupu

  • Chápou principy třífázového modelu učení a plánují podle něj vlastní vyučovací hodiny.

  • Doplňují metody kursu svými vlastními náměty, adaptacemi, variantami.                                                                                              

  •  

  • Účastníci kursu po jeho skončení:

  • Využívají ve své práci sadu více než 35 metod aktivního učení, které rozvíjejí čtenářství ve všech předmětech.
  • Využívají metody systematicky- ne jen nahodile a pro zpestření vyučování.
  • Používají jako pomůcku pro plánování vyučovací hodiny třífázový model procesu učení evokace / uvědomění si významu informací / reflexe.
  • Plánují zadání a kladou otázky, které míří na rozvíjení myšlenkových operací vyššího řádu.

 

Vzdělávací cíl:

  • Seznámit učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
  • Formou modelových lekcí předvést učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
  • Přivést učitele k efektivní sebereflexi jejich učitelské práce, zejména pedagogických kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti.
  • Podpořit účastnická sdílení příkladů dobré praxe směřující k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků.

 

Všechny moduly probíhají formou modelových lekcí s následnou pedagogickou analýzou. Součástí každého modulu je zavádění plánování nových naučených metod do nejbližší praxe. Příští modul vždy začíná společnou konzultací nad problémy, které se ukázaly při ověřování použitelnosti metod v praxi.

Programy jsou určeny pro učitele 1. stupně ZŠ, učitele 2. stupně ZŠ, učitele gymnázií, učitele SOŠ a SOU, ředitele škol a školských zařízení

Minimální počet účastníků je 10 (jeden lektor), maximální je 25 (dva lektoři).

 

Příklad možného programu na 80 hodin:

 

MODUL I (10 h) („Učitelské prekoncepty,, INSERT, E-U-R“)

Očekávání, 3 pravdy a 1 nepravda – co potřebujeme k učení; Inzerát (Kdo jsem, co tu chci získat), Minutový test, práce se škálami: „Znám metody RWCT.“    - Ve třídě vytvářím podmínky pro kritické myšlení žáků“  -  „Vedu ve svých hodinách žáky k osvojení čtenářských dovedností“ Skupinově formulujeme, co může učitel dělat pro rozvíjení kritického myšlení žáků.                          

Myšlenková mapa (zmapujeme základní pedagogická témata, jako jsou výhody frontálního vyučování, skupinové práce žáků, co učitelům pomáhá při stanovování cílů, co se jim vybaví u pojmu kritické myšlení, sumativní-formativní hodnocení…                                                                                        

Brainstorming, práce s naučným textemINSERT, tabulka INSERTu (metoda pro žákovu individuální práci s textem a následný výběr a zapsání svými slovy na připravené flipové papíry) – téma Mozek a jeho činnosti, když se učíme.                

Třífázový model učení podle pedagogického konstruktivismu – E-U-R      (výklad o konstruktivistickém pojetí plánování výuky a jeho vysvětlení na příkladu předcházející modelové hodiny s metodou INSERT)           

Vědomostní kooperativní Bingo (metoda propojuje vědomostní a sociální složky učení, srovnání strategií při práci s kognitivními otázkami) – témata napříč spektrem vyuč. předmětů    

Pětilístek (metoda umožňuje jednak shrnutí zvoleného tématu, jednak jeho posouzení a hodnocení; vyzkoušíme si jak práci na obecnějším, a tedy i snazším tématu, tak i vytváření pětilístků na témata konkrétní a blízká)                                                                                                                        

MODUL II (10 h) („Aktivní čtenářské činnosti nad textem“)

Ranní čtení (účastníci si mohou přinést knížku/publikaci (beletrii či odbornou), kterou vnímají jako inspirativní - z ní ostatním přečtou pasáž)

Návrat k myšlenkové mapě (jedná se o evokaci předchozího setkání a k základním postulátům učitelské profese; původní myšlenkovou mapu upravujeme a doplňujeme)

4 rohy + extrém – co dělá čtenář nad textem?                                         

Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant (modelová lekce propojující 3 metody práce a jedno společné téma; Dvojitý zápisník je individuální metoda, při níž žák pročítá text a průběžně si v něm zatrhává pasáže dle učitelova zadání a do okraje si je vlastními slovy komentuje; Poslední slovo patří mně je dobrým předchůdcem diskusních metod – žáci při ní mají možnost zveřejnit své komentáře, porovnat je s ostatními; metoda chrání navrhovatelovo poslední slovo; metoda Diamant vychází z Pětilístku, ale je více analytická; žák při ní formuluje možná pozitiva i rizika tématu)

Skupinová práce: formulujeme možné cíle modelové lekce, výhody a nevýhody metody Poslední slovo patří mně

Duhoví koníčci – čtenářská lekce využívající model E-U-R                        

Skupinové plánování zavádění metod do praxe  (účastníci sdílí v aprobačně blízkých skupinách své nápady a náměty pro využití dosavadních metod kursu ve svých vyučovacích hodinách; lektor jejich rozmluvy sleduje, komentuje je, navádí, oceňuje, varuje…; následují prezentace jednotlivých skupin)                                                                                             

MODUL III (10 h)  („Práce s odborným textem“)

Téma kooperace: Ohlasy na dosavadní práci ve třídách (úvodní sdílení o implementačních pokusech účastníků přináší jak jejich postřehy z průběhu žákovské práce, tak náměty na témata, s nimiž lze takto pracovat; zaměřujeme se i na monitorování vhodných zdrojů na dobré texty pro žákovskou práci)

Ranní čtení (účastníci si mohou přinést knížku/publikaci (beletrii či odbornou), kterou vnímají jako inspirativní - z ní ostatním přečtou pasáž)

Proč jste sem dnes přišli? – práce s Alderferovou motivační pyramidou

Připomenutí metod z minula – doplňování do E-U-R   tabulky            

Ukázková hodina z matematiky (modelová lekce, na které účastníci zdokonalí své pochopení třífázového modelu učení a jeho nezávislost na metodách RWCT; tématem jsou číselné řady)                      

Třífázový rozhovor, Turnaj skupin (modelová lekce začíná konverzační metodou využívající žákovskou práci v rolích tazatel – odpovídající – pozorovatel; následuje skupinové studium a následné vzájemné ověřování kvality učení; metoda Turnaj skupin kombinuje kooperativní skupinovou práci se soutěží).                                   

Skládankové učení (náročná kooperativní metoda, při níž je kladen vysoký nárok na žákovu zodpovědnost za vlastní učení; pracujeme v expertních a domovských skupinách a zdokonaluje se například žákova kompetence k učení; pracujeme s texty o okolnostech kladení a využívání otázek učitelem)                                                      

Volné psaní, Kostka (propojením dvou metod získávají účastníci příležitost okusit metodu náročnou na psaní, výdrž i sledování a zapisování vlastních momentálních myšlenek o tématu; kostka vybízí k nazírání na téma ze 6 úhlů pohledu a následné předčítání napsaného bývá pro účastníky obsahovým i formálním obohacením)           

 

MODUL IV (10 h)  („Bloomova taxonomie, analýza čtenářských dovedností“)

Ranní čtení (účastníci si mohou přinést knížku/publikaci (beletrii či odbornou), kterou vnímají jako inspirativní - z ní ostatním přečtou pasáž)

Téma otázka, druhy otázek, různé úrovně vzdělávacích cílů: Co se nám ve třídě dařilo a ne, Jak se ptát, abychom rozvíjeli u dětí myšlení vyššího řádu:

Práce s tabulkou čtenářských dovedností a strategií – analýza čtenářských dovedností obsažených v metodách RWCT.

Sněhová koule (kooperativní metoda, při níž účastníci písemně odpovídají na lektorovy otázky a po posunutí otázek mezi skupinami pročítají již zapsané odpovědi předchozích skupin a formulují ještě

další své odpovědi. Evokační metoda umožňuje zmapovat zvolené téma a zpřesnit nasměrování následné učitelovy práce)                                                                       

4 rohy + extrém – na téma Bloomova taxonomie

Řízené čtení, čtení s předvídáním – práce s narativním textem (postupné čtení ukázky z knihy Petra Šabacha „Opilé banány“, předvídání pokračování příběhu, zodpovídání otevřených lektorových otázek; účastníci tak získávají společný obsahový kontext pro následnou práci s otázkami a cíli)                     

Skupinková práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů, nižší a vyšší hladiny žákova myšlení (po lektorově výkladu o Bloomově taxonomii otázek a vzdělávacích cílů následuje skupinkové plnění analytického úkolu k rozpoznání jednotlivých typů otázek a jejich následné obhájení před ostatními; formuluje možnosti využití Bloomovy taxonomie při práci se žáky; účastnící formulují zadání žákovských úkolů do vlastních vyuč. předmětů sledující cíle jednotlivých úrovní taxonomie)                                     

Prezentace hodin plánovaných podle E-U-R a vyzkoušených ve třídě (připravení účastníci prezentují své přípravy vyučovacích hodin, v nichž se žáky využili některé z metod kursu RWCT a vystavěli je v modelu E-U-R. Skupina jim poskytuje zpětnou vazbu (ocenění- otázka)                                                           

Plánování zavádění metod do praxe (účastníci využijí předchozích prezentací k vlastnímu plánování vyuč. hodiny; sdílí v aprobačně blízkých skupinách své nápady a náměty pro využití dosavadních metod kursu ve svých vyučovacích hodinách; lektor jejich rozmluvy sleduje, komentuje je, navádí, oceňuje, varuje…)      

 

MODUL V (10 h)  („Styly učení, metody pro práci s narativním textem“)

Ranní čtení (účastníci si mohou přinést knížku/publikaci (beletrii či odbornou), kterou vnímají jako inspirativní - z ní ostatním přečtou pasáž)

Ranní prozkoušení – Semafor – na cca 8 zadání k RWCT

Soupis absolvovaných metod a jejich rozčlenění do E-U-R, sdílení (skupinové sepisování již absolvovaných metod, jejich roztřídění podle klíče E-U-R, formulace základních rysů těchto tří fází; sbíráme ohlasy na dosavadní práci účastníků ve třídách, na implementační jejich pokusy; shromažďujeme postřehy z průběhu žákovské práce, náměty na témata, s nimiž lze takto pracovat)

Václavák – zastavení nad klíčovými pojmy čtenářství a RWCT                  

Klíčová slova, Ano-Ne (modelová lekce začíná odhadováním tématu ze sady klíčových slov napsaných na tabuli; následuje evokační zodpovídání ne/pravdivosti zadaných tvrzení, čtení textu o tématu a závěrečné společné hledání dokladů pravdivosti či nepravdivosti výroků přímo v textu; přeformulování záporných výroků do platné podoby)

Životabáseň (využití metody individuálního psaní a jeho verbální prezentace ostatním; vede žáky ke vcítění se do nezvyklé pozice (kakao, banán, láčkovec, ječmen…)                                                           

Styly učení – zpracování dotazníků + roztřídění metod RWCT do dílčích částí VAK.

Párové čtení; párové čtení je metoda podporující čtenářské dovednosti žáků; žák pracuje v roli vypravěče či dotazovače; prezentace grafických zpracování jednotlivých pasáží textu)

Prezentace hodin plánovaných podle E-U-R - připravení účastníci prezentují své přípravy vyučovacích hodin, v nichž se žáky využili některé z metod kursu RWCT a vystavěli je v modelu E-U-R. Skupina jim poskytuje zpětnou vazbu.                                                                                   

MODUL VI (10 h)  („Hodnocení v prostředí metod RWCT“)

Ranní čtení (účastníci si mohou přinést knížku/publikaci (beletrii či odbornou), kterou vnímají jako inspirativní - z ní ostatním přečtou pasáž)

Dvě metody RWCT, které se mi osvědčily (individuální výběr, vyplňování tabulky a následné sdílení s ostatními – čím je tato metoda dobrá pro učitele, čím může být lákavá pro žáka, na co při ní dát pozor…)                                                                      

Vím – Chci vědět – dověděl jsem se (metoda práce s naučným textem staví na individuálním rozvzpomínání žáků, co vědí… o stanoveném tématu, následuje práce ve dvojicích, v nichž se žáci podporují v hledání a formulování, co o tématu nevědí a chtěli by se dovědět; následná práce s textem pak pomůže žákům pojmenovat, co se přece jen dověděli a u kterých otázek by bylo dobré obrátit se na další informační zdroje)      Zpracování výukového plakátu + jeho vyhodnocení podle zadaných kritérií                                                                                                                                 

Kmeny a kořeny na téma sumativní a formativní hodnocení v kontextu programu RWCT  (komunikační skupinová metoda umožňuje žákům pracovat v roli kmene nebo kořenu; úkolem je získat od ostatních kořenů co nejvíc odpovědí na otázku skupiny, tím zmapovat povědomí všech o tématu a vytěžit z toho psanou a mluvenou prezentaci)                                    

Hodnotící kritéria a indikátory   (ve skupinách písemně formulujeme hodnotící kritéria a indikátory k vybraným metodám RWCT)                                                    

Prezentace hodin plánovaných podle E-U-R a vyzkoušených ve třídě (připravení účastníci prezentují své přípravy vyučovacích hodin, v nichž se žáky využili některé z metod kursu RWCT a vystavěli je v modelu E-U-R. Skupina jim poskytuje zpětnou vazbu                                           

T-graf, Vennův diagram (po lektorově minivýkladu spojeném s příkladem vytváří účastníci ve dvojicích analytické grafické organizéry mapující jimi zvolená témata – dle aprobace)                                          

 

MODUL VII (10 h)  („Grafické organizéry a sdílení okolností četby“)

Téma čtenářství: Ranní čtení se sdílením (účastníci si přinesou svoji vlastní knížku, z níž si čtou; sdílí pak čtenou pasáž ve dvojicích)                                                          

Alfa box (práce s grafickým organizérem, formulace vhodného výrazu, výběr a třídění informací, dynamický rozvoj mateřského jazyka)                          

Čítárna – práce s aktuálními novinovými texty                                               

 

Pyramida údajů, Učíme se navzájem (společná práce s kratším textem; lektor modeluje učitelovu práci při těchto metodách, vysvětluje její principy; využití čtenářských strategií shrnování, vyjasňování, kladení otázek, předvídání)

Třídílné zrcadlo, Čtenářská dílna (sebehodnotící technika zaměřená na vlastní čtenářství účastníků a na jejich pojetí sebe jakožto učitelů čtenářství; čtenářská dílna naznačuje možnosti učitele při pravidelnějším zařazením čten. dílny do vyučování; portrét čtenáře; účastníci pracují s vlastní přinesenou odbornou či beletristickou literaturou)                                                             

Prezentace hodin plánovaných podle E-U-R a vyzkoušených ve třídě (připravení účastníci prezentují své přípravy vyučovacích hodin, v nichž se žáky využili některé z metod kursu RWCT a vystavěli je v modelu E-U-R. Skupina jim poskytuje zpětnou vazbu.                              

 

MODUL VIII (10 h)  („Dílčí dovednosti v metodách RWCT; shrnutí zkušeností“)

Ranní čtení (účastníci si mohou přinést knížku/publikaci (beletrii či odbornou), kterou vnímají jako inspirativní - z ní ostatním přečtou pasáž)

Otázka/úspěch od začátku kursu (účastníci monitorují svoji účast v rozsáhlé předchozí části kursu a zamýšlí se nad svými úspěchy či nejasnostmi)

Analýza dílčích dovedností v metodách RWCT (ve skupinách se zaměříme na vybrané metody RWCT a analyzujeme v nich jednotlivé činnosti a podporované dovednosti žáků; prezentace)    

Učíme se navzájem (skupinové práce s delším textem- učitelova role je delegována do jednotlivých skupin; využití čtenářských strategií shrnování, vyjasňování, kladení otázek, předvídání; závěrečné ověření nabytých znalostí krátkým bingem)

Jak zadávat aktivitu? Co považuji za největší školní změnu/úspěch ve své práci od začátku kursu RWCT? Finální práce s tabulkou E-U-R.                                     

Hledání vlastní definice kritického myšlení (účastníci zužitkují svoji dosavadní práci v kursu k formulování vlastních definic a pojetí KM; sdílení, porovnávání, oceňování trefných definic)

Prezentace hodin plánovaných podle E-U-R a vyzkoušených ve třídě (další připravení účastníci prezentují své přípravy vyučovacích hodin, v nichž se žáky využili některé z metod kursu RWCT a vystavěli je v modelu E-U-R. Skupina jim poskytuje zpětnou vazbu.                     

Top ten, shrnutí postupů a strategií při plánování zavádění metod do praxe (účastníci analyzují a shrnují své strategie, které využívali při implementaci metod a filozofie kursu RWCT do vlastní výuky), návrat k úvodním inzerátům; skupinová i individuální reflexe účastníků                                  

 

 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>