Pětilístek
8. 4. 2013
PĚTILÍSTEK
Využití metody
Metoda využívaná v rámci evokace či reflexe. Požaduje po žákovi syntézu jeho vědomostí a názorů. Podporuje žákovu dovednost stručně a výstižně informace shrnout, vybrat to nepod-statnější a nejtypičtější. Může plnit i roli hodnotící. Žák píše text na základě jasných kritérií.
Popis metody
Pětilístek je vlastně pětiřádková "básnička", která vyžaduje stručné slučování informací.
· Zadáme téma, o němž budeme psát.
· Žáci píší samostatně pětilístek podle následující šablony:
1/ První řádek je jednoslovný popis námětu = téma
______
2/ Druhý řádek odpovídá dvěma slovy na otázku: Jaké je téma? (obvykle dvě přídavná jména).
______ ______
3/ Třetí řádek vyjadřuje třemi slovesy děj/činnost tématu.
______ ______ ______
4/ Čtvrtý řádek je věta o čtyřech slovech (sloveso může chybět).
______ ______ ______ ______
5/ Poslední řádek je jednoslovná asociace nebo synonymum k tématu.
______
· Žáci mohou dál pokračovat prací ve dvojicích či větších skupinách – a vytvářet v nich společné verze pětilístků. (Zdůvodňují, porovnávají, argumentují, hledají kompromisy, přeformulovávají, revidují…)
Reflexe, komentáře
· Není cílem vytvořit jeden „správný“ pětilístek za celou třídu.
· Metoda Pětilístek se ujala na českých školách ze všech metod kritického myšlení nejsnadněji. Je to pravděpodobně v její nenáročnosti na učitelovu přípravu, na čas v hodině i na vedení práce touto metodou.
Zdroj:
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení: Rozvíjíme kritické myšlení.
Příručka II. Praha: Kritické myšlení, 1997.
Učitelské a lektorské zkušenosti Libora Kyncla; liborkyncl@seznam.cz