Jdi na obsah Jdi na menu
 


Model E-U-R

 

MODEL   E – U - R
 
 
E – U – R je jedním z plánovacích modelů využitelných v rámci konstruktivistické pedagogiky. Popisuje proces učení ve třech fázích.
 
Evokace:
  • Náš mozek automaticky funguje tak, že si při setkání s nějakým novým podnětem nejdříve vybavuje, co o něm již ví, čemu se podobá, kde se s ním již setkal. Ve fázi evokace si proto žáci vybavují, co o tématu vědí jistě, co se domnívají, co si k němu vybavují, jaké otázky je k tématu zajímají.
  • To, co žáci na začátku učení vědí a vybavují si, se v procesu vybavování (evokování) strukturuje, čímž se v další fázi mohou nové informace zařadit v mysli žáků na vhodné místo.
  • Žáci pak o to snáze v další fázi učení zaujmou postoje k novým informacím.
  • Vzniká tak vnitřní motivace pro učení (zvědavost, chuť posunout se).
  • Již v této fázi se žáci učí (nejde jen o přípravu na učení).
  • Zdrojem informací ve fázi evokace jsou žáci.
  • Žákům se během evokace aktivizují příslušné části neuronální sítě, což zvyšuje efektivitu jejich učení.
 
Tuto fázi učitelé někdy zaměňují za motivaci. Evokace se od motivace liší například tím, že výsledkem evokace je nějaký konkrétní výstup (žákovy poznámky, promluva…), zatímco výstupem motivace může být stav (žák chce něco dělat, je motivovaný pro činnost/téma).
 
Uvědomění si významu nové informace:
  • Žáci aktivně zpracovávají zdroj nových informací, procházejí novou zkušeností.
  • Žáci propojují nové informace, které v této fázi přicházejí z vnějšího zdroje,                  s informacemi, jež si vybavili a utřídili v evokaci. (To pro ně může být velice náročné, protože mají něco svého dřívějšího přeorganizovat, upravit…)
  • Žáci k novým informacím zaujímají postoj.
  • Důležité je, aby žáci proces svého myšlení a učení zaznamenávali.
  • Zdrojem informací ve fázi uvědomění je „nežák“. (Učitel ten zdroj nových informací nějak zajistil: učitelův výklad, exkurze, beseda, video, text, pokus…)  
 
Reflexe:
  • Žák se ohlíží za procesem učení, kterým právě prošel, a formuluje si svůj nový obraz tématu nebo problému (co teď o něm ví, co si potvrdil, co si opravil, jaké otázky zůstaly nezodpovězeny, čemu by se chtěl příště naučit).
  • Fáze reflexe je dobrý čas na žákovo „aha“.
  • Reflexe je jakési resumé, kterým se společně s žáky vracíme jednak k evokaci (potřebujeme se ubezpečit, že oproti evokaci jsme se posunuli) a jednak k cílům (které jsme před žáky na začátku hodiny postavili).
  • Oproti shrnutí tématu (je jednotné pro celou třídu) může být reflexe žák od žáka odlišná.
 
 
 
 
E – U – R slouží učiteli k plánování výuky tak, aby zachovala co nejvíce rysů přirozeného učení, které je efektivní.
 Model E – U – R považujeme za jednoduchý a účinný. Stejně jako všechny modely jej nelze používat dogmaticky, ale tak, aby sloužil on nám – učitelům a žákům.
 
 
 
Zdroje:
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka I.-VIII. Praha: Kritické myšlení.
HAUSENBLAS, O. – KOŠŤÁLOVÁ, H. Co je E-U-R. Praha: Kritické listy č. 22, 2006.
Učitelské a lektorské zkušenosti Libora Kyncla; liborkyncl@seznam.cz
 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>