Příklad anotace kursu ke čtenářské gramotnosti
Metody k podpoře čtenářské gramotnosti napříč vyučovacími předměty
Rozsah: 16 hodin
Obecně:
Kurs vychází z programu RWCT, „Čtením a psaním ke kritickému myšlení“. Systematicky pracuje se seznamem čtenářských dovedností, třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní metody s konkrétními čtenářskými dovednostmi.
Je určen všem zájemcům o toto téma, kteří mají spíše základní znalosti a systematicky se rozvojem čtenářské gramotnosti svých žáků zatím nezabývají. Kurs jim má sloužit jako první vhled do tématu i jako inspirace k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.
Kurs není určen učitelům, kteří prošli kurzem Čtením a psaním ke kritickému myšlení nebo seminářem s podobným obsahem.
Kurs je určen učitelům, kteří s žáky ve svých hodinách pracují s písemnými informacemi a zdroji (tedy např. učitelé F, Bio, Ch, Z, D, Čj, Aj…, Ov) a zpracovávají je.
Rámcový program:
3 pravdy a 1 nepravda; Minutový test, práce se škálou
Alfa box (práce s grafickým organizérem)
Brainstorming, INSERT, tabulka INSERTu, Pětilístek (odborný text)
Třífázový model učení podle pedagogického konstruktivismu – E-U-R
Vědomostní kooperativní Bingo
4 rohy + extrém – co dělá čtenář nad/s textem?
Pyramida údajů, Učíme se navzájem (čtenářské strategie shrnování, vyjasňování, kladení otázek, předvídání)
Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant (odborný text; lze i s krásnou literaturou)
Skládankové učení (kooperativní práce s odborným textem)
Klíčová slova, Ano-Ne, Životabáseň
Analýza tabulky čtenářských dovedností a strategií
Párové čtení (práce s textem povídky)
Budeme pracovat s tématy a texty odpovídajícími věku žáků přítomných učitelů, případně s texty pro dospělé (aby úroveň jejich kognitivních činností a prožitků během realizace metod odpovídaly úrovni žákovských kognitivních činností a prožitků při práci s žákovskými texty).
V průběhu kursu obdrží účastníci textové materiály a pracovní listy.
Vzdělávací cíl kursu:
Kurs:
- Seznámí učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
- Formou modelových lekcí předvede učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
- Přivede učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména v oblasti čtenářské gramotnosti.
Účastníci kursu průběžně:
-
Analyzují a reflektují jednotlivé metody a postupy, pojmenovávají jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.
-
Analyzují čtenářské dovednosti obsažené v představovaných metodách.
-
Hledají další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách těmito metodami pracovat