Jdi na obsah Jdi na menu
 


Příklad anotace kursu ke čtenářské gramotnosti

Metody k podpoře čtenářské gramotnosti napříč vyučovacími předměty

Rozsah: 16 hodin

Obecně:

Kurs vychází z programu RWCT, „Čtením a psaním ke kritickému myšlení“. Systematicky pracuje se seznamem čtenářských dovedností, třídí je podle nastavených kritérií. Účastníci propojují konkrétní metody s konkrétními čtenářskými dovednostmi.

Je určen všem zájemcům o toto téma, kteří mají spíše základní znalosti a systematicky se rozvojem čtenářské gramotnosti svých žáků zatím nezabývají. Kurs jim má sloužit jako první vhled do tématu i jako inspirace k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.

Kurs není určen učitelům, kteří prošli kurzem Čtením a psaním ke kritickému myšlení nebo seminářem s podobným obsahem.

Kurs je určen učitelům, kteří s žáky ve svých hodinách pracují s písemnými informacemi a zdroji (tedy např. učitelé F, Bio, Ch, Z, D, Čj, Aj…, Ov) a zpracovávají je.

Rámcový program:

3 pravdy a 1 nepravda; Minutový test, práce se škálou

Alfa box (práce s grafickým organizérem)                                                       

Brainstorming, INSERT, tabulka INSERTu, Pětilístek (odborný text)       

Třífázový model učení podle pedagogického konstruktivismu – E-U-R  

Vědomostní kooperativní Bingo

4 rohy + extrém – co dělá čtenář nad/s textem?       

Pyramida údajů, Učíme se navzájem (čtenářské strategie shrnování, vyjasňování, kladení otázek, předvídání)

Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant (odborný text; lze i s krásnou literaturou)

Skládankové učení (kooperativní práce s odborným textem)

Klíčová slova, Ano-Ne, Životabáseň                                                 

Analýza tabulky čtenářských dovedností a strategií                    

Párové čtení (práce s textem povídky)

Budeme pracovat s tématy a texty odpovídajícími věku žáků přítomných učitelů, případně s texty pro dospělé (aby úroveň jejich kognitivních činností a prožitků během realizace metod odpovídaly úrovni žákovských kognitivních činností a prožitků při práci s žákovskými texty).

V průběhu kursu obdrží účastníci textové materiály a pracovní listy.

Vzdělávací cíl kursu:

Kurs:

  • Seznámí učitele s konceptem čtenářské gramotnosti a podmínkami potřebnými k jejímu rozvíjení.
  • Formou modelových lekcí předvede učitelům využití metod rozvíjejících u žáků čtenářskou gramotnost formou nácviku čtenářských strategií.
  • Přivede učitele k sebereflexi jejich učitelské práce, zejména v oblasti čtenářské gramotnosti.

Účastníci kursu průběžně:

  • Analyzují a reflektují jednotlivé metody a postupy, pojmenovávají jejich pozitiva i rizika v kontextu podpory žákovských čtenářských dovedností.

  • Analyzují čtenářské dovednosti obsažené v představovaných metodách.

  • Hledají další témata, s nimiž mohou ve vlastních třídách těmito metodami pracovat

     

 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>