Kostka
8. 4. 2013
KOSTKA
Využití metody
Analytická metod umožňující nazírat na téma z různých úhlů pohledu.
Využívá se ve fázi evokace, častěji v reflexi.
Popis metody
Metoda obdržela svůj název podle šesti stěn kostky- je zde šest zadání, pohledů. Každá stěna je tedy výzvou, co má žák s tématem dělat, jak o něm má přemýšlet.
1. POPIŠ (jak dané téma vypadá, co vidíme…)
2. POROVNEJ (čemu se to podobá, od čeho se liší…)
3. VYBAV SI/ASOCIUJ (co se ti vybaví, když se řekne…)
4. ANALYZUJ (z čeho se daná věc skládá)
5. APLIKUJ (jak to můžeš použít)
6. ARGUMENTUJ (pro a proti – klady a zápory)
a) Metodu kostka se mi osvědčuje propojovat s volným psaním. Vždy začínáme popisem (3-4 minuty – záleží na tématu).
b) Následuje výběr z dalších stěn… (Nejde o popsání všech stěn. Učitel by si měl v návaznosti na tématu a stanovených cílech rozhodnout, které stěny přispějí jejich naplnění nejefektivněji.) Časové intervaly se pomalu zkracují.
Po ukončení metody kostka následuje další práce se získanými texty:
Žáci si například mohou vytvořit dvojice, ze svých textů vybrat nejzdařilejší. Ty pak přečtou partnerovi. Partner ve dvojici aktivně naslouchá, případně si dělá poznámky a na konci čtení udělí řekne své „U“ (konkrétní uznání) a „O“ (otázku). Pak se role ve dvojicích vymění.
Po párové prezentaci by mohla přijít i dobrovolná prezentace před třídou.
Reflexe, komentáře
· Ať už vybereme kterékoli stěny kostky, doporučuji dodržet jejich posloupnost = od nejjednoduššího k nejtěžšímu. Jsme tak v souladu s Bloomovou taxonomií.
Zdroj:
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení: Rozvíjíme kritické myšlení. Příručka II. Praha: Kritické myšlení, 1997.
Učitelské a lektorské zkušenosti Libora Kyncla; liborkyncl@seznam.cz