Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kostka

 

KOSTKA
 
 
Využití metody
 
Analytická metod umožňující nazírat na téma z různých úhlů pohledu.
Využívá se ve fázi evokace, častěji v reflexi.
 
Popis metody
 
Metoda obdržela svůj název podle šesti stěn kostky- je zde šest zadání, pohledů. Každá stěna je tedy výzvou, co má žák s tématem dělat, jak o něm má přemýšlet.
 
1.      POPIŠ                                  (jak dané téma vypadá, co vidíme…)
2.      POROVNEJ                        (čemu se to podobá, od čeho se liší…)
3.      VYBAV SI/ASOCIUJ         (co se ti vybaví, když se řekne…)
4.      ANALYZUJ                         (z čeho se daná věc skládá)
5.      APLIKUJ                             (jak to můžeš použít)
6.      ARGUMENTUJ                 (pro a proti – klady a zápory)
 
a)      Metodu kostka se mi osvědčuje propojovat s volným psaním. Vždy začínáme popisem   (3-4 minuty – záleží na tématu).
b)      Následuje výběr z dalších stěn… (Nejde o popsání všech stěn. Učitel by si měl v návaznosti na tématu a stanovených cílech rozhodnout, které stěny přispějí jejich naplnění nejefektivněji.) Časové intervaly se pomalu zkracují.
 
Po ukončení metody kostka následuje další práce se získanými texty:
Žáci si například mohou vytvořit dvojice, ze svých textů vybrat nejzdařilejší. Ty pak přečtou partnerovi. Partner ve dvojici aktivně naslouchá, případně si dělá poznámky a na konci čtení udělí řekne své „U“ (konkrétní uznání) a „O“ (otázku). Pak se role ve dvojicích vymění.
Po párové prezentaci by mohla přijít i dobrovolná prezentace před třídou.
 
Reflexe, komentáře
 
·         Ať už vybereme kterékoli stěny kostky, doporučuji dodržet jejich posloupnost = od nejjednoduššího k nejtěžšímu. Jsme tak v souladu s Bloomovou taxonomií.
 
Zdroj:
STEELE, Jeannie L. Čtením a psaním ke kritickému myšlení: Rozvíjíme kritické myšlení. Příručka II. Praha: Kritické myšlení, 1997.
 
Učitelské a lektorské zkušenosti Libora Kyncla; liborkyncl@seznam.cz
 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>