Jdi na obsah Jdi na menu
 


3. příklad anotace - Vzdělávací a výchovný styl učitele ve třídě plné individualit- 32 h.

VZDĚLÁVACÍ  A  VÝCHOVNÝ  STYL  UČITELE 

VE  TŘÍDĚ  PLNÉ  INDIVIDUALIT- 32

 

Anotace:

V současnosti stále častěji pracujeme s třídami, jež jsou rozrůzněné nastavením, směrováním, možnostmi jednotlivých žáků. Společné vzdělávání klade veliké nároky na to, jak jsme s to individualizovat výuku a jakým stylem žáky vedeme. Proto se potřebujeme zastavit a ubezpečit se, zda tomuto trendu odpovídají i naše vnitřní učitelská nastavení.

V každodenní práci se někdy příliš silně zaměřujeme na dosažení stanovených výstupů, na výkon, řešíme skluz oproti tematickému plánu... Občas kvůli tomu zapomínáme na procesy a vztahy, jež mladého člověka též významně formují – a my přitom máme možnost svým vystupováním ve škole, komunikací, vedením, příklady a modelováním zralých vzorů chování velice silně žáky ovlivňovat.

Vzdělávací program nabízí cyklus témat, kterými chceme učitele vrátit ke gruntu kantořiny, vyvolat v nich sebereflexi jejich práce a plánování, co si nechají ve svém učitelském rejstříku jako dobré a fungující, nad čím zapřemýšlí, co upraví a co nového se naučí – aby byli třídě plné individualit užiteční.

Vzdělávací program se zčásti opírá o projekt Etické výchovy Roche Olivara a Ladislava Lencze a jejich pojetí výchovného stylu.

Všechny moduly probíhají formou minivýkladů, sdílení učitelských praxí, analýz, co z učitelova chování může plynout pro žáka (změna úhlu pohledu) a skupinového i individuálního plánování dalších kroků v realitě učitelů. Příští modul vždy začíná společnou konzultací nad úspěchy i problémy, které se v mezičase ukázaly.

Cílem vzdělávacího programu je sdílet společně naše učitelská nastavení, vrátit se ke gruntu kantorského řemesla, probrat se možnostmi individualizace výuky a podpořit rozvoj pedagogických kompetencí v oblasti komunikace, práce s emocemi, motivace žáků. Účastníci budou vedeni k tomu, aby získané znalosti a dovednosti zakomponovali do kultury vlastní školy.

Účastníci kursu průběžně:

  • Porovnávají lektorovo pojetí jednotlivých témat se svým zažitým náhledem, hledají styčné body.

  • Rozdíly v těchto pojetích pojmenovávají, analyzují jejich výhody a rizika pro klima třídy a školy.

  • Plánují posuny vlastního pojetí vybraných témat a konkrétní kroky k jejich realizaci.

 

Program je určen pro učitele 1. stupně ZŠ, učitele 2. stupně ZŠ, učitele gymnázií, učitele SOŠ a SOU, ředitele škol a školských zařízení.

Minimální počet účastníků je 10, maximální cca 20.

 

Hlavní témata programu:

MODUL  I („Styly učení, formativní - sumativní hodnocení“)

  • Co charakterizuje můj učitelský vzdělávací a výchovný styl? Čím je to důležité pro mě a čím pro mé žáky?

  • Styly učení – vizuální, auditivní, kinestetické    - přehled metod, kterými podporujeme příslušný styl učení

  • Metoda V-VH-D na téma Formativní a sumativní hodnocení

  • Úvod do tématu Výchovný styl učitele; zpracování balančního kruhu

MODUL II („Výchovný styl učitele se zaměřením na motivaci“)

  • Alderferova motivační pyramida

  • Návrat k balančnímu kruhu výchovného stylu učitele

  • Mezilidské vztahy, komunikace s žáky, motivace žáka

  • Učitelovo vytváření pozitivní atmosféry ve třídě, práce s emocemi, podpora žáka

  • Výukové metody a jejich role při motivaci k učení (zmapujeme metody, jež učitelé užívají – a analyzujeme je z hlediska motivace žáků)

  • Koučovací rozhovor jako možnost podpory žáka k jeho vlastnímu plánování dalšího postupu a ke zvýšení jeho zodpovědnosti za učení

MODUL III („Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů“) 

  • Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů

    • 4 rohy + extrém – na téma Bloomova taxonomie
    • Řízené čtení, čtení s předvídáním – práce s uměleckým narativním textem (účastníci získávají společný kontext pro následnou práci)        
    • Skupinková práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů, nižší   a vyšší hladiny žákova myšlení                                                    
    • Skupinkové plnění analytického úkolu k rozpoznání jednotlivých typů otázek; formulujeme možnosti využití Bloomovy taxonomie při práci se žáky; účastnící formulují zadání žákovských úkolů do vlastních vyuč. předmětů sledující cíle jednotlivých úrovní taxonomie)                      
  • Učitel a jeho komunikace a spolupráce s rodiči

MODUL IV („Odměny a tresty, popisný jazyk, přijetí žáka“)

  • Odměny a tresty, ocenění, popisná zpětná vazba, doporučení, induktivní disciplína

  • Popisný a hodnotící jazyk, aktivní naslouchání, popisná zpětná vazba
  • Přijetí žáka, atribuce pozitivních očekávání

  • Plánování dalších kroků jednotlivých učitelů, jejich sdílení, společná reflexe

 
 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< únor / 2024 >>