3. příklad anotace - Vzdělávací a výchovný styl učitele ve třídě plné individualit- 32 h.
VZDĚLÁVACÍ A VÝCHOVNÝ STYL UČITELE
VE TŘÍDĚ PLNÉ INDIVIDUALIT- 32
Anotace:
V současnosti stále častěji pracujeme s třídami, jež jsou rozrůzněné nastavením, směrováním, možnostmi jednotlivých žáků. Společné vzdělávání klade veliké nároky na to, jak jsme s to individualizovat výuku a jakým stylem žáky vedeme. Proto se potřebujeme zastavit a ubezpečit se, zda tomuto trendu odpovídají i naše vnitřní učitelská nastavení.
V každodenní práci se někdy příliš silně zaměřujeme na dosažení stanovených výstupů, na výkon, řešíme skluz oproti tematickému plánu... Občas kvůli tomu zapomínáme na procesy a vztahy, jež mladého člověka též významně formují – a my přitom máme možnost svým vystupováním ve škole, komunikací, vedením, příklady a modelováním zralých vzorů chování velice silně žáky ovlivňovat.
Vzdělávací program nabízí cyklus témat, kterými chceme učitele vrátit ke gruntu kantořiny, vyvolat v nich sebereflexi jejich práce a plánování, co si nechají ve svém učitelském rejstříku jako dobré a fungující, nad čím zapřemýšlí, co upraví a co nového se naučí – aby byli třídě plné individualit užiteční.
Vzdělávací program se zčásti opírá o projekt Etické výchovy Roche Olivara a Ladislava Lencze a jejich pojetí výchovného stylu.
Všechny moduly probíhají formou minivýkladů, sdílení učitelských praxí, analýz, co z učitelova chování může plynout pro žáka (změna úhlu pohledu) a skupinového i individuálního plánování dalších kroků v realitě učitelů. Příští modul vždy začíná společnou konzultací nad úspěchy i problémy, které se v mezičase ukázaly.
Cílem vzdělávacího programu je sdílet společně naše učitelská nastavení, vrátit se ke gruntu kantorského řemesla, probrat se možnostmi individualizace výuky a podpořit rozvoj pedagogických kompetencí v oblasti komunikace, práce s emocemi, motivace žáků. Účastníci budou vedeni k tomu, aby získané znalosti a dovednosti zakomponovali do kultury vlastní školy.
Účastníci kursu průběžně:
-
Porovnávají lektorovo pojetí jednotlivých témat se svým zažitým náhledem, hledají styčné body.
-
Rozdíly v těchto pojetích pojmenovávají, analyzují jejich výhody a rizika pro klima třídy a školy.
-
Plánují posuny vlastního pojetí vybraných témat a konkrétní kroky k jejich realizaci.
Program je určen pro učitele 1. stupně ZŠ, učitele 2. stupně ZŠ, učitele gymnázií, učitele SOŠ a SOU, ředitele škol a školských zařízení.
Minimální počet účastníků je 10, maximální cca 20.
Hlavní témata programu:
MODUL I („Styly učení, formativní - sumativní hodnocení“)
-
Co charakterizuje můj učitelský vzdělávací a výchovný styl? Čím je to důležité pro mě a čím pro mé žáky?
-
Styly učení – vizuální, auditivní, kinestetické - přehled metod, kterými podporujeme příslušný styl učení
-
Metoda V-VH-D na téma Formativní a sumativní hodnocení
-
Úvod do tématu Výchovný styl učitele; zpracování balančního kruhu
MODUL II („Výchovný styl učitele se zaměřením na motivaci“)
-
Alderferova motivační pyramida
-
Návrat k balančnímu kruhu výchovného stylu učitele
-
Mezilidské vztahy, komunikace s žáky, motivace žáka
-
Učitelovo vytváření pozitivní atmosféry ve třídě, práce s emocemi, podpora žáka
-
Výukové metody a jejich role při motivaci k učení (zmapujeme metody, jež učitelé užívají – a analyzujeme je z hlediska motivace žáků)
-
Koučovací rozhovor jako možnost podpory žáka k jeho vlastnímu plánování dalšího postupu a ke zvýšení jeho zodpovědnosti za učení
MODUL III („Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů“)
-
Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů
- 4 rohy + extrém – na téma Bloomova taxonomie
- Řízené čtení, čtení s předvídáním – práce s uměleckým narativním textem (účastníci získávají společný kontext pro následnou práci)
- Skupinková práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů, nižší a vyšší hladiny žákova myšlení
- Skupinkové plnění analytického úkolu k rozpoznání jednotlivých typů otázek; formulujeme možnosti využití Bloomovy taxonomie při práci se žáky; účastnící formulují zadání žákovských úkolů do vlastních vyuč. předmětů sledující cíle jednotlivých úrovní taxonomie)
-
Učitel a jeho komunikace a spolupráce s rodiči
MODUL IV („Odměny a tresty, popisný jazyk, přijetí žáka“)
-
Odměny a tresty, ocenění, popisná zpětná vazba, doporučení, induktivní disciplína
- Popisný a hodnotící jazyk, aktivní naslouchání, popisná zpětná vazba
-
Přijetí žáka, atribuce pozitivních očekávání
-
Plánování dalších kroků jednotlivých učitelů, jejich sdílení, společná reflexe