2. příklad anotace Učitelova práce s emocemi (výchovný styl 1.)
UČITELOVA PRÁCE S EMOCEMI
(Výchovný styl 1.)
Anotace:
Seminář vychází z modifikovaného projektu Etické výchovy Roche Olivara a Ladislava Lencze a jejich pojetí výchovného stylu, který říká, že učitel vytváří ve třídě pozitivní a vstřícnou atmosféru.
Každá praktická aktivita je zakončena společnou reflexí.
- Účastníci během semináře pojmenují základní možnosti, jak vytvářet pozitivní
atmosféru ve třídě
- Znají způsoby, jak ve vyučování pracovat s emocemi vlastními i žáků
- Reflektují svůj přístup k vytváření pozitivní a vstřícné atmosféry ve své praxi
Program je určen pro učitele ZŠ a SŠ.
Minimální počet účastníků je 10, maximální cca 25.
Možná témata:
a) Teoretický úvod
-
Seznámení se základními prvky výchovného stylu učitele; literatura k tématu.
b) Praktická část
-
Výklad o komunikačním modelu lidského vědomí (tělo – emoce – rozum – vztahy)
-
S jakými emocemi se setkávají učitelé ve škole, ve třídě (emoce vlastní, žákovské, rodičovské) – diskuse o jejich vlivu na učitele a klima ve třídě
-
Spouštěče -emoce - reakce na ně (skupinová diskuse)
-
Podmínky pro žákovskou jistotu (pravidla a mantinely – porovnání se zkušenostmi účastníků, jejich porovnání a odvození závěrů)
-
Komunikace citů jako potřebná běžná součást školního života (nácvik na modelových situacích na základě účastnických potřeb)
-
Nácvik verbálních formulací, které vyjadřují pozitivní emoce
-
Jak reagovat na žákovo vyjádření negativních emocí ( ukázky)
-
Reflexe vlastní práce účastníků s emocemi (plánování konkrétních kroků do výuky)
V závěrečném kolečku se zaměříme na společné sdílení užitku ze semináře: s jakými plány na implementaci této části výchovného stylu do vlastní výuky účastníci odcházejí, k čemu je seminář inspiroval, které myšlenky pro ně byly podnětné a jak je využijí ve své pedagogické činnosti.